KUNDEN
MHWirth is a leading global provider of first-class drilling solutions and services. Eller sagt på en annen måte. De lager noe av verdens mest avanserte boreutstyr for boring på dypt vann.
OPPGAVEN
Kunden hadde behov for en kort film som i løpet av 2-3 minutter skal overbevise investorer, CEOs og andre toppsjefer at MHWirth er innovative, fremoverlendte, solide og på et teknologisk meget høyt nivå når det kommer til “Deep Sea Drilling”. Uten å vise for mye detaljer og uforståelige tekniske saker skal denne filmen etterlate et inntrykk om nettopp det. Detaljer og teknikk. Filmen skulle primært benyttes i Business to Business situasjoner. Med andre ord; i møter.
SAMLEFASEN
Vi har allerede mye erfaring fra oljebransjen og kjenner til mye av de endeløse forkortelsene og terminologien. Derfor var informasjonskurven vår allerede halv-full. Markedsteamet til MHWirth og oss klinket hodene sammen og fant ut hvilke “dingser” som skulle med i filmen. Rig vs. Drillskip. Boredekk vs. kontrollrom etc. Administrerende direktør hadde sine ønsker og ingeniører og andre vise damer og menn fulgte opp med mer spesifikt innhold. En liten road-trip til andre lokasjoner gav oss ennå mer bakgrunnstoff.
IDE og Eureka!!!!
Vel hjemme med hode og hender fulle av informasjon begynner ideene å komme. Noen små, noen store. Noen med høye mål, andre direkte lavmål og møl. Underveis spares de gode ideene og dem vi tror kan påvirke målgruppen. Hele tiden leter vi også etter den røde tråden som forhåpentligvis skal sy det hele sammen. Denne gangen ble den bærende ideen samlet i en tegning.
Et knippe ingeniører av ulike kjønn og etnisitet rundt et bord hvor det ligger et hav med et state-of-the-art drillskip. Vi senker oss ned under bordkanten og videre ned i dypet.
Med dette viser vi global tilknytning, avansert teknologi, og innovasjon i ett bilde.
STORYBOARD og MANUS
Hovedideen presenteres for MHWirth sine dyktige markeds- og salgsfolk og finslipes. Med hovedtanken på plass setter jeg meg ned og samler resten av tankene. De rette tankene og setter hele filmen i system i form av et storybord (en tegneserieutgave av filmen). Samtidig utarbeides manuskript. I denne filmen er det kun retningsvisende ord som benyttes. Alt dette presenteres igjen for kunden og ledelsen i MHWirth. Jeg går da igjennom hele fortellingen fra start til slutt og gjør mitt beste for at de skal se for seg det samme som jeg gjør. Kunden korrigerer der hvor ting ikke stemmer og tar bort og legger til informasjon. Til slutt sitter vi igjen med en god plan for hva som skal filmes og animeres.
PRODUKSJON
Resten er mye arbeid og tid og mye logistikk og mye nøyaktighet. De rette menneskene fra kunde og underleverandører samles i team til å utføre ulike oppgaver mens vi holder i trådene. Og av og til trekker i dem. Filmfotografer, 3D animatører, ingeniører og skuespillere. Alt skal klaffe. Til slutt sitter vi tilbake med alle ingrediensene til det som skal bli en 3 minutters film. Vi tar oss selv av 3D-spesial effekter, klipping, lyd og redigering. Vi finmyser og gir filmen den behandling den fortjener.
Det er ikke bare kunden som være stolt av produktet vi lager for dem. Det skal vi og.
PRODUKT
Filmen er ferdig. Popcorn er på sin plass.
Filmen ble produsert mens vi jobbet i Blank AS.